Na prośbę burmistrz Góry Ireny Krzyszkiewicz na ostatnią sesję gminną przyjechał członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda, który przedstawił informacje w sprawie planowanej budowy obwodnicy Góry.
- To zadanie wciąż jest ważne i aktualne – zapewnił górowskich radnych członek zarządu. - Budowa obwodnicy nie może jednak rozpocząć się dopóki nie uzyskamy od wojewody tzw. ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Tymoteusz Myrda podkreślił także, iż po skutecznym odwołaniu do ministra - po wydaniu przez wojewodę pierwszej negatywnej decyzji - zarząd województwa spodziewał się, że tym razem służby wojewody wyrażą zgodę na budowę. Niestety, stało się inaczej.
- Inwestycja ta w dużej mierze ma być realizowana ze środków unijnych, a ta perspektywa kończy się w 2020 roku. Oznacza to, że jeśli nie chcemy, aby te środki przepadły musimy je wykorzystać najdalej do 2022 roku. Niestety, nie wiemy wciąż, czy obwodnicę Góry uda się wybudować w tym czasie. W związku z tym podjęliśmy decyzję o przesunięciu części środków na inne zadania drogowe. Zrobiliśmy to tylko dlatego, aby nie stracić tych pieniędzy – wyjaśniał T. Myrda.
Jednocześnie przekonywał, że zobowiązanie zarządu województwa z 2017 roku, wciąż jest aktualne, a budowa obwodnicy Góry rozpocznie się, gdy tylko inwestor uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia. W żadnym razie nie ma mowy o rezygnacji z tego zadania.
- Inwestycja ta będzie wykonywana, jeśli nie ze środków unijnych to z własnych urzędu marszałkowskiego. Jest zapisana w budżecie – zapewniał T. Myrda.
Przypomnijmy, że wojewoda dolnośląski w sierpniu br. po raz kolejny odmówił wydania zezwolenia na budowę obwodnicy Góry. Pierwszy raz zrobił to w maju 2018 roku. Argumentował wówczas swoją odmowę naruszeniem prawa własności przez przedstawiciela inwestora, czyli Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. W marcu tego roku Minister Inwestycji i Rozwoju uchylił w całości tę decyzję i przekazał do ponownego rozpatrzenia.
Aktualnie przedstawiciele inwestora złożyli wniosek do Ministra Inwestycji i Rozwoju z odwołaniem i z wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej jaką jest obwodnica Góry.
Dodajmy jeszcze, że zgodnie z uzgodnioną dokumentacją obwodnica Góry ma powstać według wariantu nr 6. Ma mieć 3,440 m długości. Jej początek ma być przed Starą Górą, w miejscu skrzyżowania drogi wojewódzkiej 323 z terenami kolejowymi, dalej trasa prowadzić będzie na północ do Starej Góry przez pola do skrzyżowania z drogą gminną nr 100765D (Jastrzębia – Stara Góra), następnie ma przeciąć się z drogą wojewódzką nr 324 (odcinek Jastrzębia – Góra). Droga powiatowa nr 1069 (Strumienna – Góra) została przesunięta na północ aż do połączenia projektowanej obwodnicy z drogą wojewódzką nr 323 skrzyżowaniem typu rondo (wylot na Leszno) przed obiektem mostowym.
Jest to najkrótszy z wcześniej przedstawianych wariantów, który przechodzi przez drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne umożliwiając skrzyżowanie z istniejącymi sieciami gazowymi pod kątem niewymagającym przebudowy tych sieci.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?