Paczki dotrą jeszcze szybciej. Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL obsłuży tegoroczny szczyt paczkowy

Materiał informacyjny DHL
Nowa inwestycja DHL zmienia mapę logistyczną Polski. Ich najnowocześniejszy sorter może przeskanować aż 45 tys. paczek w ciągu godziny. Dysponują 44 liniami rozładunkowymi mogącymi obsłużyć ponad 100 krajowych i zagranicznych destynacji. Mogą przyjąć do 1200 transportów liniowych dziennie. Wszystko to znajduje się w Międzynarodowym Centrum Logistycznym DHL w Robakowie k. Poznania. Ultranowoczesny obiekt pośrodku trasy Warszawa – Berlin osiągnął już pełną zdolność operacyjną i wprowadza nowe reguły gry na rynku przesyłek kurierskich.

Zapoznając się z danymi statystycznymi rynku usług internetowych za ostatnie lata, nie da się ukryć, że polubiliśmy zakupy on-line. Rok do roku rozwija się on z tendencją dwucyfrowych wzrostów procentowych. Nic dziwnego. To po prostu wygodne. Siadamy przed ekranem komputera w domowym zaciszu, czasem w pracy, lub sięgamy do sklepów internetowych w biegu, w smartfonie, bądź tablecie. Szybka analiza w wyszukiwarce, dobór wg. odpowiednich kryteriów oraz potrzeb i gotowe. Decyzja o wyborze danej rzeczy podjęta. Teraz wystarczy już tylko kilka kliknięć i jesteśmy w panelu wyboru dostawy. Co się wówczas dla nas liczy? To by przesyłka tanio, szybko oraz bezpiecznie do nas dotarła. Nie widzimy logistycznego procesu – prawdziwej machiny, którą uruchamiamy tym jednym kliknięciem, by wybrany przez nas przedmiot przyjechał do nas z najodleglejszych zakątków kraju, czy zagranicy nawet następnego dnia. Nawet jeżeli zamówienie złożyliśmy późnym popołudniem. Tutaj do akcji wkracza taka firma jak DHL – logistyczny gigant w tej części Europy i jej MCL, czyli Międzynarodowe Centrum Logistyczne w Robakowie k. Poznania. Najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w tej części Europy.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Innowacyjna technologia w działaniu

Obiekt robi wrażenie już z zewnątrz. Potężne parkingi, hale, strefy rozładunku i załadunku, niezwykle zaawansowana technologia i automatyka na każdym kroku. Jak podkreśla DHL, po wielotygodniowych testach operacyjnych, MCL osiągnęło swoją zdolność operacyjną i rozpoczęło działalność. To jedna z największych oraz najbardziej innowacyjnych w Europie Środkowo-Zachodniej i największa w Polsce jednostka tej firmy. Obiekt wraz z terenami przyległymi zajmuje aż 170 000 tys. m2. Taką powierzchnię mają nieco ponad 24 boiska piłkarskie lub 253 korty tenisowe! Budynki magazynowe mają aż 32 000 m2. Parking przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym pomieści 230 samochodów osobowych, a na terenie jednostki zmieści się 600 sztuk nadwozi wymiennych.

MCL otwiera zupełnie nowe możliwości logistyczne dla klientów indywidualnych i biznesowych DHL. Dlaczego? DHL wdrożyło tam technologię, która zdecydowanie przyspieszy czas sortowania paczek, podnosząc wydajność obsługi i skracając terminy dostaw przesyłek. Wrażenie robią liczby. Jednostka jest zdolna do obsłużenia nawet 45 tysięcy paczek w ciągu godziny, a to oznacza, że jedna przesyłka skanowana jest w 20 milisekund – to szybciej niż mrugnięcie ludzkiego oka! Dodatkowo zaawansowane systemy 1500 różnego rodzaju czujników i 800 kamer, umieszczonych na całej długości taśmy sortującej, która ma około 3000 m długości, umożliwią śledzenie paczki od momentu wejścia na sorter aż do jej załadowania na samochód. Ponadto zaawansowane algorytmy pokierują także przyjęciami transportu liniowego, czyli ciężarówek z przesyłkami. Docelowo centrum będzie mogło przyjąć do 1 200 transportów liniowych dziennie.

- Obiekt jest bardzo nowoczesny. Posiadamy tutaj trzypoziomowy sorter, który jest w stanie zeskanować 45 tysięcy przesyłek na godzinę. Oznacza to, że jedna przesyłka skanowana jest w 20 milisekund. To szybciej niż mrugnięcie ludzkiego oka – mówi Piotr Mierzwicki, dyrektor Międzynarodowego Centrum Logistycznego.

Jak podkreśla Arkadiusz Stasiak, wiceprezes ds. operacyjnych, Międzynarodowe Centrum Logistyczne to najnowocześniejsza inwestycja DHL. – Bez wątpienia zmieni ona branżę KEP. Rozpoznajemy potrzeby klientów i widzimy jak dynamicznie rozwija się rynek e-commerce oraz przesyłek międzynarodowych. To powoduje, że klienci mają wysokie oczekiwania co do szybkości dostarczania paczek, ale też jakości obsługi. Nasza nowa jednostka ma tę unikatową przewagę, że nawet o bardzo późnych porach możemy odebrać przesyłki od klienta. Dzięki temu nasi partnerzy mogą zdecydowanie dłużej sprzedawać produkty w swoich sklepach internetowych, a finalni odbiorcy otrzymają je jeszcze szybciej niż do tej pory. Najnowocześniejsza technologia, którą tu zastosowaliśmy eliminuje ryzyko błędów, w związku z tym jakość obsługi jest bliska ideału – komentuje Arkadiusz Stasiak, wiceprezes ds. operacyjnych DHL.

Zwarci i gotowi na szczyt paczkowy. Nawet 1 mln przesyłek dziennie!

Takie momenty w roku jak np. Black Week, albo nadchodzące Święta Bożego Narodzenia to czas określany w branży przesyłek kurierskich mianem szczytu paczkowego. To wyzwanie dla każdej z firm w tej branży. DHL jest przygotowany na to, by szczyt paczkowy nie zakłócił terminowości ani jakości obsługi klientów.

Trzypoziomowy sorter typu cross-belt w MCL w maksymalnej wydajności operacyjnej jest w stanie zeskanować między 800 tys. a nawet 1 miliona przesyłek jednego dnia! To niezwykle ważne, ponieważ przedświąteczny szczyt zakupowy dla firm logistycznych oznacza nawet dwukrotnie większy ruch niż w pozostałych okresach roku. Realizacja tej inwestycji pozwoliła podnieść wydajność operacyjną, konkurencyjność oraz zwiększyła przepustowość sieci DHL Parcel w zachodniej Polsce, co z perspektywy bliskości rynku niemieckiego jest szczególnie istotne. Dlatego na początku Międzynarodowe Centrum Logistyczne będzie obsługiwało przesyłki krajowe oraz te kierowane na rynek niemiecki. To kluczowa destynacja, ponieważ właśnie Niemcy są niekwestionowanym liderem przesyłek nadawanych z Polski. Przewiduje się, że dalszy wzrost handlu międzynarodowego e-commerce będzie coraz większy, a sprzedaż na tym rynku w 2030 roku osiągnie nawet 1 bln USD. Z perspektywy polskich podmiotów rynek niemiecki jest wolumenowo na pierwszym miejscu, podczas gdy Polska jest czwartym największym eksporterem do Niemiec.

- W kolejnym etapie planujemy uruchomienie połączeń do krajów Beneluksu, Iberii oraz Skandynawii. Przygotowujemy również rozwiązania dla kierunków południowej Europy. Niezwykle perspektywiczne są także rynki czeski i słowacki. Według raportu „The DHL Online Shopper Report 2022”, ponad połowa ankietowanych kupujących za granicą, dokonuje co najmniej jednej transakcji międzynarodowej w miesiącu, a 20% uważa, że w następnym roku będzie kupować w ten sposób więcej – komentuje Agnieszka Świerszcz – CEO DHL Parcel Polska.

DHL stawia na ekologię

Międzynarodowe Centrum Logistyczne poza niespotykaną skalą innowacyjnych rozwiązań dla polskiego i międzynarodowego rynku przesyłek, jest jednocześnie jednostką, w której zastosowano holistyczne podejście do optymalizacji procesów, wpływających na środowisko naturalne. Inwestycja zrealizowana została zgodnie z globalną strategią GoGreen. Jednym z jej najważniejszych wyzwań jest dążenie do zerowej emisji CO2. Dlatego firma stale inwestuje w odnawialne źródła energii. Przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym powstała farma fotowoltaiczna. Panele solarne zaspokoją 1/3 energetycznych potrzeb obiektu. Pozostałą część jednostka będzie czerpała z zakupionej zielonej energii, czyli takiej, do produkcji, której nie zużywano paliw kopalnych lub ich udział był minimalny.

- DHL w swojej strategii dąży do zero emisyjności. W tym obiekcie zastosowano wiele rozwiązań ekologicznych, które poprawiają naszą nasz wpływ na środowisko – komentuje Piotr Mierzwicki - dyrektor Międzynarodowego Centrum Logistycznego.

W Międzynarodowym Centrum Logistycznym wiele jest również przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Obiekt wyposażony został w elektryczne ciągniki terminalowe, które nie powodują emisji spalin i hałasu wynikającego z pracy silników i służą do transportu przyczep i kontenerów. W MCL jest również ok. 40 punktów ładowania dla samochodów osobowych, VAN i ciężarowych, oraz po 4 linie wjazdu i wyjazdu z automatyką zarządzania transportem, skracającą czas oczekiwania pojazdu na bramkach, co także wpłynie na zmniejszenie ilości hałasu i spalin.

Na terenie jednostki są wykorzystywane także zeroemisyjne ciągniki, czyli pojazdy terminalowe służące do podstawiania naczep. Ich celem jest obsługa lokalnego transportu. Dzięki zastosowaniu elektrycznych pojazdów ciężkich DHL jest coraz bliżej realizacji celu, którym jest zerowa emisja podczas wykonywania operacji logistycznych. Wykorzystując takie rozwiązania, firma zmniejsza również oddziaływanie na środowisko i otoczenie poprzez brak hałasu – elektryczne ciągniki są niezwykle ciche.

Warto jeszcze dodać, że Międzynarodowe Centrum Logistyczne zostało uhonorowane już pierwszą nagrodą – Złotą Innowacją, jako inwestycja o kluczowym znaczeniu dla branży logistycznej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Paczki dotrą jeszcze szybciej. Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL obsłuży tegoroczny szczyt paczkowy - Dolnośląskie Nasze Miasto

Wróć na gora.naszemiasto.pl Nasze Miasto