Bernadeta Pytel z Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy przekazuje, że z prowadzonych przez policjantów spraw, wynika, że sprawca kontaktuje się z osobami, które mają wystawione różne artykuły na znanym portalu internetowym i wyraża zainteresowanie ich kupnem. Aktywność oszustów wzrosła. W ostatnim czasie na terenie powiatu oleśnickiego doszło do kilku podobnych zdarzeń. Kontakt ze strony zainteresowanego kupnem, który w rzeczywistości jest oszustem następuje poprzez jeden z komunikatorów. Każdorazowo widoczny jest inny numer telefonu, który przypisany jest do różnych operatorów, również zagranicznych. W końcu oszust decyduje się kupić przedmioty i po ustaleniu kwoty oznajmia, że na portalu możliwa jest wysyłka towaru wysyłając screen z fałszywymi informacjami jak to zrobić celem zapłacenia za przedmiotowe towary.
W tej wersji rzekomy kupujący wysyła sprzedawcy indywidualny link, który łudząco przypomina link do portalu sprzedażowego np. celem odbioru pieniędzy. W przedmiotowym linku każdorazowo wymagane jest wpisanie danych sprzedającego: imię i nazwisko, nr karty płatniczej i jej data ważności, kod CVV oraz saldo rachunku bankowego - wyjaśnia Bernadeta Pytel i dodaje, że nieświadomy sprzedający po dobrowolnym wpisaniu powyższych danych ze swojej karty płatniczej powoduje, że z jego rachunku bankowego dokonywana jest transakcja, zazwyczaj na kwotę podanego salda, akceptowana przez niego kodem SMS. Do wypłat dochodzi głównie za granicą - opowiada policjantka.
Gdy osoby pokrzywdzone orientują się, że na ich koncie nie pojawiły się pieniądze, a wręcz przeciwnie - zniknęły. Jest już za późno.
Mundurowi z Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy apelują do mieszkańców aby:
- nie wchodzili w podejrzane linki, które żądają od nas podania danych z karty bankomatowej; posiadacz tych danych może zarządzać cudzym kontem bankowym jak własnym, może wypłacać gotówkę, wykonywać operacje bankowe lub zawierać umowy kredytowe.
- chronili dane swojej karty płatniczej, nigdy nie udostępniając nikomu kodów autoryzacji
- nie załatwiali spraw kupna i sprzedaży poza platformą w której dokonywany jest zakup danego przedmiotu
- nie podawali kodów typu BLIK za pośrednictwem sms-ów czy komunikatorów. - BLIK-a używać tylko na dedykowanych serwisach płatności, po uprzednim sprawdzeniu czy faktycznie na takim serwisie jesteśmy, sprawdzać adres w pasku przeglądarki
- stosowali zasadę ograniczonego zaufania; nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie i co próbuje osiągnąć
- by nie klikali w linki dotyczące dostawy lub konieczności dopłaty w sms-ach, które często prowadzą do fałszywych stron
Pamiętajmy zatem ostrożność, czujność i metoda ograniczonego zaufania pozwolą nam uniknąć problemów i nie stać się kolejną ofiarą oszusta! W przypadku gdy padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej zgłosić sprawę do swojego banku – być może transakcję da się jeszcze powstrzymać i zabezpieczyć pozostałe środki. Każdą sytuację zgłosić na policję - przekazują.
Wszelkie sprawy budzące niepokój można zgłosić do Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy działającej przy ul. Hallera lub do poszczególnych jednostek policji w powiecie, a także na numer alarmowy 112
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?