„Odpowiedzialny biznes w Polsce”… i w Krakowie

Materiał informacyjny PMPL
W kwietniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało 21. raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, w którym po raz kolejny wyróżnione zostały dobre praktyki z obszaru CSR realizowane w Philip Morris w Polsce – również w działającej w stolicy małopolski fabryce. Pracodawca, który daje możliwość zatrudnienia ponad 7000 tys. osób, został wyróżniony m.in. za działania na rzecz środowiska oraz budowania równościowego miejsca pracy – łącznie w raporcie znalazło się 9 dobrych praktyk.

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce. W tegorocznym wydaniu znalazło się aż 9 dobrych praktyk realizowanych w spółkach Philip Morris w Polsce.

Kraków miastem odpowiedzialnego biznesu

Jak pokazują badania, Kraków to najbardziej przyjazne biznesowi miasto w Polsce. W prestiżowym rankingu Tholons Global Innovation Index 2021, w zestawieniu TOP 100 Super Cities, zajął 20. lokatę. Wyprzedził nie tylko wszystkie pozostałe polskie miasta, lecz również takie aglomeracje, jak Los Angeles, Praga czy Dubaj. To właśnie w Krakowie swoją fabrykę od przeszło 25 lat prowadzi Philip Morris, który obecnie przechodzi głęboką transformację skupioną na tworzeniu przyszłości bez dymu papierosowego. Działa tu też Centrum Usług wspólnych, świadczące wyspecjalizowane usługi finansowe, zakupowe i informatyczne oraz wsparcie z zakresu HR dla spółek z grupy PMI w kilkudziesięciu państwach Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki, a krakowski zespół SCE tworzą osoby z 51 państw, posługujące się 30 językami.

Zarówno krakowska fabryka, jak i pozostałe spółki Philip Morris w Polsce, od lat, na różnych obszarach, działają na rzecz tworzenia równościowego środowiska pracy, co po raz kolejny docenili autorzy raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Wśród wyróżnionych znalazły się takie projekty, jak:

• Certyfikat Równych Płac – Philip Morris jako pierwsza firma w Polsce otrzymała certyfikat, a w ubiegłym roku organizacja z sukcesem przeszła proces recertyfikacji, który potwierdził, że firma wynagradza pracowników równo, a ich wysiłki włożone w rozwój firmy są cenione w ten sam sposób, niezależnie od płci.

• Według kapituły, na uwagę zasłużył również program „Dialog Pokoleń”. W 2022 r. za skuteczne łączenie i wykorzystywanie potencjału różnych pokoleń w organizacji zostały wyróżnione spółki: Philip Morris Polska Distribution sp. z o.o. i Philip Morris Polska S.A., które jako pierwsze w kraju otrzymały certyfikat „Pracodawcy Dialogu Pokoleń”.

• W raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazł się również program Happy Parents, wpierający rodzicielstwo na równych zasadach.

• Działania na rzecz wspierania równości w rekrutacjach - ogłoszenia rekrutacyjne kierowane są do wszystkich kandydatów i kandydatek. Występuje w nich forma żeńska i męska. Ogłoszenia jasno prezentują także benefity oferowane przez firmę, które są elastyczne i dopasowywane do potrzeb różnych grup przyszłych pracowników. Jednocześnie podkreślają równość płac istniejącą w firmie bez względu na płeć, potwierdzoną uzyskanym Certyfikatem Równych Płac. Firma mierzy również proporcje kobiet i mężczyzn wśród osób nowo zatrudnionych, jak również na różnych poziomach organizacji. Jednocześnie w ramach polityki płacowej i zatrudniania pracowników, oferty płacy są takie same bez względu na płeć.

• Osiągnięcie celu dotyczącego udziału kobiet na stanowiskach managerskich – w ubiegłym roku Philip Morris International ogłosił osiągnięcie swojego globalnego celu w zakresie poprawy równowagi płci, zapewniając co najmniej 40-proc. udział kobiet na stanowiskach menedżerskich. O sukcesie można też mówić w przypadku rynku polskiego, gdzie taką funkcję pełni już ponad 45% zatrudnionych kobiet w Philip Morris Polska. Firma wyznacza kolejne kierunki w drodze do budowania środowiska równych szans, np. 35% kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych do 2025 r. Posiadanie zróżnicowanej kadry pracowniczej jest kluczowym elementem w trwającym właśnie procesie transformacji. Nowy cel świadczy również o stałym dążeniu firmy do poprawy reprezentacji płci

• Certyfikat AWS - W 2017 r. Philip Morris International (PMI), do której należy Philip Morris Polska, uzyskał certyfikat Alliance for Water Stewardship (AWS) w celu zmniejszenia śladu wodnego swoich fabryk i promowania zrównoważonego zarządzania wodą. Krakowska fabryka Philip Morris Polska uzyskała certyfikat AWS w grudniu 2020 r. W 2021 r. zakład przeszedł pozytywnie kolejny audyt organizacji certyfikującej. Procedura ocenia m.in. zrozumienie problemów związanych z wodą na terenie zakładu, zbieranie danych na temat zużycia i wykorzystania zasobów wodnych, stworzenie i wdrożenie strategii zarządzania zasobami wodnymi, współpracę z interesariuszami publicznymi i prywatnymi w zakresie wyzwań związanych z wodą w obrębie zlewni, komunikację z pracownikami i innymi stronami na temat zarządzania zasobami wodnymi.

• Program „Benefity w moich rękach” – system benefitów dla pracowników oraz ich bliskich dostępny na platformie kafeterii benefitów „Benefity w Moich Rękach”

• Elastyczny czas pracy - pracownicy biurowi mogą każdego miesiąca w ramach elastycznego czasu pracy korzystać z pracy zdalnej i wykonywać swoje obowiązki zawodowe poza biurem. Mogą także wybrać odpowiedni dla siebie 8-godzinny czas pracy w godzinach od 7:30 do 18:30. Spotkania online odbywają się w godzinach 9:30-16:00, z uwzględnieniem przerw pomiędzy kolejnymi. Nie odbywają się spotkania w piątki po godz. 14:00. Dzięki m.in. takim rozwiązaniom pracownicy mają możliwość łatwiejszego łączenia życia zawodowego z osobistym w sposób najbardziej odpowiadający ich potrzebom

• Program „Siła mentoringu”, dzięki któremu utalentowane liderki i liderzy stają się mentorkami dla pracowników firmy.

Stereotypy są u nas skreślane

Do części działań, które znalazły się w tegorocznym raporcie i które od lat z powodzeniem realizuje Philip Morris w Polsce w ramach realizacji założeń strategii D&I (Diversity and Inslucion), nawiązywała również wizerunkowa kampania „Stereotypy są u nas skreślane” prowadzona na terenie Krakowa oraz okolic, w marcu tego roku. Do projektu zaangażowano osoby pracujące w krakowskiej fabryce, aby pokazać ich codzienną pracę i…aby obalić stereotypy. Koncept kreatywny opierał się na grze słów, a w kampanii pokazano, że fabryka Philip Morris to miejsce dla wszystkich: kobiet i mężczyzn, dla osób w różnym wieku, a awans czy szkolenia są dostępne dla każdego – bez względu na wiek.

„Fabryka to nie miejsce dla kobiet. W fabryce Philip Morris pracuje 413 kobiet”.

„Kobiety i mężczyźni nie zarabiają równo.​​​Philip Morris jest pierwszą w Polsce ​firmą z Certyfikatem Równych Płac.”

„Do pracy w fabryce nie ​szukamy ludzi w różnym wieku.​​​ W fabryce Philip Morris pracują ​4 pokolenia. Osoby w wieku od 18 ​do 67 lat.​​”

„Awans nie jest ​dla ludzi po 50!​​ W ubiegłym roku, w fabryce Philip Morris, awansowaliśmy 128 osób w wieku 50+​​”

„Awans nie jest dla młodych! ​​​W ubiegłym roku, w fabryce ​Philip Morris, awansowaliśmy ​260 osób poniżej 30 roku życia​.​​”

„Fabryka?​To nie miejsce na rozwój.​​ W ubiegłym roku, w fabryce Philip Morris, ​1310 osób zrealizowało ​ponad 8 tys. szkoleń​”

Aktualne oferty pracy dostępne w ramach organizacji Philip Morris w Polsce dostępne są na stornie Philip Morris in Poland (pmicareers.pl)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: „Odpowiedzialny biznes w Polsce”… i w Krakowie - Kraków Nasze Miasto

Wróć na gora.naszemiasto.pl Nasze Miasto