Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak oddać nietrafiony prezent? Kiedy można dokonać zwrotu towaru? Prawnik wyjaśnia

Kacper Chudzik
Kacper Chudzik
Jak oddać nietrafione prezenty?
Jak oddać nietrafione prezenty? Pixabay
Adwokat Kamill Gross z Głogowa przygotował kolejny materiał dla naszych czytelników. Tym razem dowiecie się o tym, jak można oddać nietrafiony prezent. Wiedza przydatna zwłaszcza po świętach.

W okresie poświątecznym sporo osób zastanawia się co zrobić z prezentami, które nie do końca wpadły w gusta obdarowanego.

– Po świętach często spotykam się z zapytaniami o możliwość zwrotu nietrafionych prezentów. Należy przede wszystkim pamiętać, że prezent kupiony za pośrednictwem internetu (on-line) można zwrócić za każdym razem, natomiast prezent kupiony w sklepie stacjonarnym tylko za zgodą sprzedającego – wyjaśnia Kamil Gross, adwokat z Głogowa, który przygotował poniższy materiał.

Zobaczcie więc porady prawnika dotyczące takiej sytuacji.

Spis treści

Zwrot niesprawdzonego prezentu

Jeśli chcemy zwrócić nietrafiony prezent kupiony w internecie, możemy to zrobić w terminie 14 dni od dnia odbioru towaru. Nie liczy się więc termin nadania przesyłki zawierającej prezent, ani nawet termin dostarczenia jej do wybranego przez nas paczkomatu. Istotnym jest, że o terminie odstąpienia od umowy (zwrotu towaru) sprzedający musi poinformować kupującego. Gdy takiego obowiązku sprzedający nie dochowa, wtedy okres na odstąpienie od umowy z 14 dni wydłuża się aż do 12 miesięcy. Jeśli sprzedający poinformował o tym prawie z opóźnieniem, termin 14 dni płynie od tego momentu.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33 (inny niż najtańszy sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę), art. 34 ust. 2 (konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów) i art. 35 (konsument ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy).

Jeżeli natomiast konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.

Jako oddać nietrafiony prezent? Prawnik wyjaśnia
Adwokat Kamil Gross z GłogowaKacper Chudzik

Jak odstąpić od umowy online?

Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć także na formularzu. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy. W takim przypadku przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi na trwałym nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze towar od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania towaru z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Konsument ma obowiązek zwrócić towar przedsiębiorcy lub przekazać go osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze towar. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie towaru przed jego upływem. Jeżeli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa a towar dostarczono konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkiwał w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania towaru na swój koszt, gdy ze względu na charakter towaru nie można go odesłać w zwykły sposób pocztą. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami ustawy. Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Sprzedający może potrącić część zwrotu za koszt czyszczenia lub naprawy w przypadku, gdy takie ślady wystąpią.

Czego nie można zwrócić nawet przez internet?

Są również towary, których nie można zwrócić. Przede wszystkim są nimi te o krótkim terminie przydatności do spożycia, wykonane na specjalne zamówienie, dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, a otwarte.

Nie można także odstąpić od umowy o dostarczenie czasopism (z wyjątkiem prenumeraty), usług hotelarskich, gastronomicznych, przewozu rzeczy i towarów związanych z kulturą i rozrywką, jeśli w umowie określono termin świadczenia usługi. Nie można zatem zwrócić np. biletów na spektakl czy mecz.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

Kwestia zwrotu towaru wygląda inaczej, jeżeli prezent został kupiony w sklepie stacjonarnym. Wtedy jedynie od polityki danego sprzedającego zależy, czy przyjmie z powrotem sprzedany produkt. Sprzedający może zwrotów nie przyjmować albo w zamian za zwrot oferować kartę podarunkową.

Warto nadmienić również, że konsument ma także prawo do reklamacji kupionego towaru. Prawo takie przysługuje konsumentowi w ciągu 2 lat od chwili wydania towaru. Do jej złożenia konieczne jest przedstawienie dowodu zakupu. Dowodem takim jest przede wszystkim paragon fiskalny, ale także potwierdzenie płatności, a nawet oświadczenie świadka zakupu lub korespondencja prowadzona ze sprzedającym.

Zobacz również:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gora.naszemiasto.pl Nasze Miasto