Przypomnijmy, że wojewoda dolnośląski już dwukrotnie odmówił zezwolenia na budowę obwodnicy Góry. Pierwszy raz zrobił to w maju 2018 roku. Argumentował wówczas swoją odmowę naruszeniem prawa własności przez przedstawiciela inwestora, czyli Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. W marcu 2019 roku minister uchylił w całości tę decyzję i przekazał do ponownego rozpatrzenia. Niestety, w sierpniu 2019 wojewoda dolnośląski po raz kolejny odmówił wydania zezwolenia na budowę.
W najnowszym piśmie z ministerstwa czytamy, że sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji, czy… wojewody. Miejmy jednak nadzieję, że wojewoda, który jest przedstawicielem administracji rządowej w terenie, tym razem spojrzy na sprawę przychylniejszym okiem.
Inwestycja finansowana będzie ze środków urzędu marszałkowskiego, który po drugiej odmowie wydania zezwolenia na budowę przez wojewodę dolnośląskiego, zdecydował o przesunięciu części zabezpieczonych środków na inne zadania.
- To zadanie wciąż jest ważne i aktualne – zapewniał Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, który w październiku 2019 roku gościł na sesji w Górze. - Inwestycja ta w dużej mierze ma być realizowana ze środków unijnych, a ta perspektywa kończy się w 2020 roku. Oznacza to, że jeśli nie chcemy, aby te środki przepadły musimy je wykorzystać najdalej do 2022 roku. Niestety, nie wiemy wciąż, czy obwodnicę Góry uda się wybudować w tym czasie. W związku z tym podjęliśmy decyzję o przesunięciu części środków na inne zadania drogowe. Zrobiliśmy to tylko dlatego, aby nie stracić tych pieniędzy.
Tymoteusz Myrda przekonywał również, że zobowiązanie zarządu województwa z 2017 roku, wciąż jest aktualne, a budowa obwodnicy Góry rozpocznie się, gdy tylko inwestor uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia. W żadnym razie nie ma mowy o rezygnacji z tego zadania.
- Inwestycja ta będzie wykonywana, jeśli nie ze środków unijnych to z własnych urzędu marszałkowskiego. Jest zapisana w budżecie – stwierdził wówczas kategorycznie T. Myrda.
Dodajmy jeszcze, że zgodnie z uzgodnioną dokumentacją obwodnica Góry ma powstać według wariantu nr 6. Ma mieć 3,440 m długości. Jej początek ma być przed Starą Górą, w miejscu skrzyżowania drogi wojewódzkiej 323 z terenami kolejowymi, dalej trasa prowadzić będzie na północ do Starej Góry przez pola do skrzyżowania z drogą gminną nr 100765D (Jastrzębia – Stara Góra), następnie ma przeciąć się z drogą wojewódzką nr 324 (odcinek Jastrzębia – Góra). Droga powiatowa nr 1069 (Strumienna – Góra) została przesunięta na północ aż do połączenia projektowanej obwodnicy z drogą wojewódzką nr 323 skrzyżowaniem typu rondo (wylot na Leszno) przed obiektem mostowym.
Jest to najkrótszy z wcześniej przedstawianych wariantów, który przechodzi przez drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne umożliwiając skrzyżowanie z istniejącymi sieciami gazowymi pod kątem niewymagającym przebudowy tych sieci.
Polub nas na fb
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?