Krzyżowa-Music. Wyjątkowy festiwal, który buduje porozumienie w Europie

Materiał promocyjny
Rozmowa z Matthiasem von Hülsenem, dyrektorem generalnym festiwalu Krzyżowa-Music

a

Proszę powiedzieć skąd wzięła się idea festiwal takiego, jak Krzyżowa-Music?
Viviane Hagner, obecnie kierownik artystyczna Krzyżowa-Music, wielokrotnie była uczestniczką Marlboro Music, festiwalu muzyki kameralnej w USA, powstałego z inicjatywy muzyków, którzy wyemigrowali z Europy. Kiedy poznała Krzyżową, odkryła, że to idealne miejsce na tego rodzaju festiwal muzyki kameralnej. Zebrane podczas Marlboro Music doświadczenia wywarły wpływ na formułę Krzyżowa-Music. Jednym z celów tego międzynarodowego festiwalu jest budowanie porozumienia w Europie. Naszym celem jest urzeczywistnienie wartości przyświecających także Marlboro Music, takich jak otwartość na świat, wymiana poglądów i pokojowe współistnienie, co w połączeniu z wysokokaratowymi interpretacjami dzieł muzycznych sprawia, że udaje nam się spełniać oczekiwania zarówno uczestniczących muzyków, jak i samej publiczności.

Poprzednia edycja festiwalu była dużym i prestiżowym przedsięwzięciem. Jak udało się to osiągnąć?
Nad drugą edycją warsztatów muzyki kameralnej i festiwalu Krzyżowa-Music patronat objęli ministrowie spraw zagranicznych Polski i Niemiec Witold Waszczykowski oraz dr Frank-Walter Steinmeier. Aby sprostać repertuarowym oczekiwaniom uczestników i kierownictwa artystycznego, liczba muzyków wzrosła w drugiej edycji do 50, reprezentujących 24 narodowości. Ponownie spotkali się ze sobą światowej sławy, doświadczeni interpretatorzy muzyki klasycznej (seniorzy) i wschodzące gwiazdy młodego pokolenia (juniorzy), którzy - bez wyjątku - są na początku swojej międzynarodowej kariery. Wśród dwunastu seniorów znalazły się tak poważane osobistości jak legendarny Alfred Brendel, były alcista Artemis Quartett Volker Jacobsen, klarnecista i senior Marlboro Music Charles Neidich, szwedzki celista Torleif Thedéen. Jako juniorzy - w sumie 38 muzyków - przybyli m.in. laureaci znaczących międzynarodowych wydarzeń: moskiewskiego konkursu im. P. Czajkowskiego, nowojorskiego konkursu Young Concert Artist, czy konkursu im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wszyscy oni znaleźli się w Krzyżowej, aby wspólnie dać się ponieść swojej fascynacji muzyką, wymienić się doświadczeniami i pogłębić rozumienie utworów podczas intensywnych prób.


Krzyżowa-Music to nie tylko koncerty, ale także spotkania i sympozja. Wydaje się, że Krzyżowa ze swoją historią sprzyja takiej pogłębionej refleksji.

Duch Krzyżowej wywarł ogromne wrażenie na uczestnikach Krzyżowa-Music i sprawił, że sympozjum pt. "Muzycy na emigracji" z programem wypełnionym wykładami, rozmowami ze świadkami czasu i wizytami na wystawach historycznych, skłoniło muzyków do refleksji nad ich odpowiedzialnością jako pośrednikami między narodami. Krzyżowa - jak żadne inne miejsce - daje możliwość połączenia artystycznej dynamiki wyjątkowych muzyków z wymiarem historycznym. Kuratorem dwuczęściowego sympozjum "Muzycy na emigracji" był dr Moritz von Bredow. W swoim referacie prof. Wolfgang Rathert z Uniwersytetu w Monachium prześledził życiorysy założycieli Marlboro Music, ze szczególnym uwzględnieniem Braci Fritz, Adolfa i Hermanna Buscha. W rozmowie z Moritzem von Bredow prof. Veronica Jochum von Moltke (New England Conservatory of Music), należąca do "senior musicans" opowiadała jako świadek czasu o początkowych latach Marlboro Music. Veronica Jochum von Moltke, córka wielkiego dyrygenta Eugena Jochuma, jest także bratową Helmutha Jamesa von Moltke, głównej postaci Kręgu z Krzyżowej, niemieckiej grupy opozycyjnej.
Poprzednie dwie edycje festiwalu uznałby Pan za udane?
Razem z Viviane Hagner jesteśmy szczęśliwi, że pierwsze dwie edycje Krzyżowa-Music wyszły oszałamiająco i że udało się je zrealizować na najwyższym artystycznym poziomie. Ok. 3000 gości w pierwszych dwóch latach jest, jak na koncerty muzyki kameralnej, bardzo zadowalającym wynikiem. Ponadto był to wyjątkowy czas dla uczestniczących muzyków: korzyści płynęły nie tylko z artystycznych spotkań, lecz także w dużej mierze z "ducha" Krzyżowej. Jednogłośnie byli oni zdania, że opuszczają to miejsce jako inni ludzie. Od młodych muzyków dało się nierzadko usłyszeć "life changing", a nasi uczestnicy z Polski dziękowali za to, że w ich kraju odbywa się tak ważny festiwal muzyki kameralnej.
Kolejna edycja Krzyżowa-Music już niedługo. Jakie atrakcje nas czekają?
Trzecia edycja Krzyżowa-Music jest w przygotowaniu - po sukcesie z roku 2016 nie może być zresztą inaczej. W połowie sierpnia znów rozpoczną się próby we wszystkich pomieszczeniach Krzyżowej. 22 sierpnia odbędzie się sympozjum, na którym oczekiwana jest wizyta wdowy po Władysławie Szpilmanie oraz jego syna, natomiast od 17 sierpnia ponownie będą miały miejsce koncerty w Krzyżowej, Wrocławiu, Szczawnie-Zdroju, Świdnicy i Książu. Viviane Hagner, kierownik artystyczny Krzyżowa-Music, także tym razem zaprosiła w charakterze seniorów znaczące postaci świata muzyki klasycznej i podobnie jak ostatnio jako juniorzy zagoszczą wschodzące gwiazdy z całego świata.

Czyli przed nami prawdziwa uczta muzyczna.
O, tak! Serdecznie zapraszamy na nasz festiwal – do Krzyżowej i do pozostałych miast Dolnego Śląska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto